ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

Seriál pretekov s Tesla S odštartuje budúci rok

29.9.2016 | Novinky

Historicky prvý seriál pretekov elektrických cestných áut bude plný Tesly S. Príde aj na Nurburgring.

Elektromobily majú ešte čo doháňať, minimálne čo sa dojazdu týka. Niektoré však akceleráciou už dnes predčia mnohých svojich „spaľovacích" konkurentov. Tradičný motoršport však (až na elektrickú Formulu E) stále holduje hlavne „vrieskajúcim" motorom.

Dočkali sme sa historicky prvého oficiálneho preteku upravených cestných elektormobilov. Ak sa zamýšľate, aké sériové elektromobily to len môžu byť, príliš na výber nemáte. Nissan Leaf ani elektrický VW Golf v „takmer sériovej" forme by príliš pútavý motoristický šport zrejme nevytvorili. Preto bude na úvod zoznam zúčastnených áut celkom monotónny - Tesla S. Presnejšie, všetky autá budú Tesla P85+. S jedným elektromotorom a zadným náhonom.V porovnaní s 28 kWH monopostom Formule E má P85+ kapacitu batérií 85 kWh. To vytvára teoreticky priestor na preteky bez potreby vymeniť v polke závodu vozidlo (ako u Formule E). Udávaných 400 kilometrov však elektrický sedan súťažným tempom určite neprejde. Electric GT Holdings, organizátor preteku s názvom „The Electric GT World Series" je však otvorený zaradeniu aj iných vhodných elektromobilov.

 
Tesla S pre Electric GT šampionát
Úpravy áut na preteky sa budú pozostávať z lepších bŕzd, pneumatík, tvrdšieho tlmenia, lepšieho chladenia, upraveného riadenia a zníženia hmotnosti. Podľa Augustina Payá z Electric GT Holdings nie je potrebné upravovať elektromotory. Už v sériovej podobe totiž disponuje Tesla S P85+ jedným elektromotorom s výkonom 310 kW / 416 k a krútiacim momentom 587 Nm. Na stovku dokáže akcelerovať za 4,5 sekundy. Pre porovnanie, BMW M6 Gran Coupe s V8 biturbom to zvládne za 4,2 sekundy.

Už teraz však vidíme jeden potenciálny problém - jazdiť kolo za kolom na plný výkon. V sériovej podobe mali niektoré verzie modelu S problém zvládnuť „v plnom zdraví" aj jedno rýchle kolo Nurburgringu. A najrýchlejší čas, ktorý sme našli zachytený na youtube je 8 minút a 50 sekúnd, teda pomalšie ako Renault Mégane RS, Honda Civic Type-R či Seat Leon Cupra. Na jedno 21 km dlhé kolo spotrebuje Tesla S približne 25 % kapacity batérie, čo by teoreticky znamenalo počas pretekov celkový dojazd menej ako 100 kilometrov a necelú hodinu jazdy.

 
Tesla S pre Electric GT šampionát na otváracom ceremoniáli na Ibize
Sme však zvedaví, či sa organizátorom podarí vyriešiť všetky technické úskalia a zorganizovať zrejme najtichšie automobilové preteky v histórii. V ideálnom prípade nielen s Teslou S.

Prvý ročník začne budúci rok a bude pozostávať zo siedmich 30 minútových pretekov, v ktorých si sily zmerá 10 tímov. Pred pretekmi absolvujú účastníci dvadsaťminútový tréning. Spolu prejdú vzdialenosť 60 kilometrov, čiže autá nebude potrebné počas preteku nabíjať. 

Electric GT Championship sa bude konať aj na nemeckom Nurburgringu, na Circuit de Catalonia v Španielsku, okruhu Mugello v Taliansku, britskom okruhu Brands Hatch, holandskom Zandvoorte, portugalskom Estorile a francúzskom okruhu Paul Ricard. Mimo šampionátu sa okruhové Tesly objavia aj v USA.

Pod článkom nájdete video s upravenou Teslou S pre EGT.

Autor: Daniel Krnáč
Zdroj: electricgt.co


TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme