ATLAS.SK: Štvrtok, 26.5.2016
meniny má Dušan

Budúcnosť karosérií má písať kov s nanočasticami

5.1.2016 | Novinky

Nový pevný materiál kombinujúci uhlík, kremík, zinok a magnézium, čiže horčík môže znamenať ľahšie a pevnejšie autá. Aj vďaka nanočasticiam.

Nižšia hmotnosť karosérie s čo najvyššou pevnosťou je cieľom väčšiny výrobcov automobilov. Klesá vďaka nej spotreba paliva a zvyšuje sa bezpečnosť posádky. K ďalšiemu zlepšeniu má prispieť nová technológia využívajúca nanočastice.

Materiál s označením karbid kremičitý (SiC) posilnený uhlíkovými vláknami (C/Sic) sa používa napríklad na výrobu brzdových kotúčov pre športové autá. Nájdete ho však aj v spojkách a je základom mnohých polovodičov. V budúcnosti však môže pomôcť aj pri výrobe kovových nanokompozitov.

 
 Karbid kremičitý. Si - častice kremíka, C - častice uhlíka. Foto: intechopen.com


Podľa vedcov z americkej UCLA má nová zliatina zinku a horčíka obohatená nanočasticami karbidu uhličitého „rekordný" pomer tuhosti k hmotnosti a lepšiu stabilitu pri vyšších teplotách. Hmotnosťou sa materiál blíži horčíku, je však oveľa pevnejší. Hoci tento princíp obohatenia kovu je už známy, vedcom sa až teraz podarilo časti rozprestrieť rovnomerne po roztavenom horčíku. Pomocou stlačenia vysokotlakovou torziou. Čo sa pomeru týka, materiál obsahuje 14 % karbidu kremičitého a 86 % magnézia.

Výskumníci zároveň vyvinuli aj škálovateľný výrobný proces, čo by mohlo už v relatívne blízkej budúcnosti znamenať výrobu pevnejších a ľahších áut. Univerzita však nespomína nákladnosť procesu. Okrem toho niektorí výrobcovia vsadili na uhlíkové vlákna (napríklad BMW v ich modeloch i3 a i8). Hoci miera automatizácie výroby týchto typov karosérie stúpla, cena je zatiaľ stále vysoká. Ďalšou alternatívou výroby nielen karosérií môže byť 3D tlač.

Autor: Daniel Krnáč

Ďalšie články zo sekcie Novinky