ATLAS.SK: Štvrtok, 30.6.2016
meniny má Melánia

Podľa EÚ je nové chladivo v poriadku. Mercedes-Benz stále nesúhlasí

13.3.2014 | Novinky

Boj Európskej únie a nemeckej automobilky sa dostal do ďalšieho štádia. Po negatívnom preskúmaní sťažnosti sa stanovisko ani jednej strán nezmenilo

Aktualizované (13.3.2014):

Mercedes-Benz tvrdí, že nový typ povinného chladiva je pri náraze kvôli jeho horľavosti nebezpečný. Podľa EÚ a vedcov z Joint Research Council jej nič nie je. Zmena chladiacej náplne nastala údajne z enviromentálnych dôvodov. Tento boj je tak vlastne opäť na začiatku.

Automix komentuje:

Výrobcovia nového chladiva sú dve z najväčších chemicko-technologických spoločností v USA - Honeywell a Dupont. Núka sa tak otázka, či za presadením chladiva nie je aj niečo nié.

Aktuálne nevidíme totiž dôvod, aby sa automobilka púšťala do podobného boja, ak by za tým skutočne nebola bezpečnosť. Na druhej strane, Mercedes-Benz sľubuje, že vyvinie ešte lepšie a ekologickejšie chladivo. V prípade že by sa zapáčilo EÚ a dodávateľom by sa stal Mercedes-Benz, obe spomínané firmy by mohli prísť o státisíce až milióny. Predsalen, výroba automobilov je biznis, nie humanitárna činnosť... Ako to je reálne sa zrejme nikdy nedozvieme.

 

Aktualizované (3.2.2014):

Podľa správy v nemeckých novinách Handelsblatt porušuje výrobca používaním chladiacej zmesi R134a zákony únie. Daimler ale tvrdí, že povinná chladiaca zmes nariadená úniou HFO-1234yf môže spôsobiť požiar.

Nemecký výrobca podľa autonews.com práve vyvíja nový typ náplne do klimatizácií na báze CO2, ktorá bude spĺňať ekologické a iné kritéria európskej únie. Hotová by mala byť v roku 2017. Podľa hovorcu Daimleru bude spoločnosť spolupracovať s EÚ aby bol problém tak transparentný, ako sa dá.

Aktualizované (15.8.2013):


Automobilka stále bojuje proti nariadeniu EÚ o podľa automobilky nebezpečnom chladiacom médiu. Za pravdu im dal aj nemecký úrad.

Že je náplň klimatizácii R1234yf nebezpečná vyplynulo aj zo skúšok nemeckého Spolkového úradu pre motorové vozidlá - KBA (Kraftfahrt-Bundesamt).

„Pri testoch novej zmesi Spolkovým úradom pre motorové vozidlá (uskutočnených aj s viacerými vozidlami a nad rámec bežného preukázania bezpečnosti výrobku) došlo k vzplanutiu, či expozícii fluorovodíka. Úrad tak nielenže potvrdil predošlé odhady spoločnosti Daimler o rizikách použitia zmesi R1234yf ale zároveň tiež dôrazne odporučil vykonať s ňou ďalšie skúšky," tvrdí tlačová správa.

Automobilka zároveň vyvíja nový typ chladiaceho média na báze CO2.

Pôvodný článok (25.6.2013):

Európska únia zakázala používanie doterajších náplní do klimatizácií. Ich náhrada je podľa Mercedesu horľavá a môže pri nehode spôsobiť požiar.

Európska únia neraz zvykne „kecať" aj do vecí, ktorým nie príliš rozumie. A to obzvlášť v automobilovom priemysle. Najnovšie na nariadenie tejto inštitúcie nesmú už výrobcovia automobilov plniť ich klimatizácie chladiacim médiom s označením R134a (ide o fluorovaný uhľovodík) . Nariadenie platí o 1. januára tohto roku s odvolaním sa na ekologickú škodlivosť danej náplne, ktorá údajne podporuje globálne otepľovanie.

Alternatívou k zakázanej náplni má byť iná, s označením R1234yf. Na tom by bolo všetko v poriadku, keby podľa testov Mercedesu nespôsobovala táto náplň pri nehode požiar. Údajne náplň pri (čelných) crash testoch zapálila 20 z 20 testovaných áut. Na to jej stačil len kontakt s horúcim povrchom motora. O jej horľavosti napokon neklame ani výrobca.

Mercedes odmieta rešpektovať nariadenie EÚ a tak naďalej v niektorých prémiových modeloch používa zakázanú náplň. Tento problém trvá prakticky od začiatku roka a prvýkrát sa vyhrotil v marci. Najnovšie však EÚ pomocou svojho komisára pre priemysel požiadala Nemecko, aby si doma s Mercedesom narobilo „poriadok". Zaznelo dokonca desať týždňové ultimátum.

Nemecký úrad pre automobilovú dopravu teraz testuje, či klamú v Mercedese, alebo v Bruseli. Až do výsledkov tohto testovania ostáva zachovaný status quo. Ostatné automobilky vyrábajúce vozidlá v EÚ bez rečí prešli na novú chladiacu zmes. Treba ešte dodať, že únia nenúti výrobcov používať R1234yf, ale necháva im voľnú ruku vo vývoji alternatívneho chladenia klimatizácií. Aké jednoduché riešenie, však?

Autor: MB, DK 
Zdroj: emercedesbenz.com, publicserviceeurope.com, Mercedes-Benz 


Ďalšie články zo sekcie Novinky