ATLAS.SK: Streda, 27.7.2016
meniny má Božena

Slovenský motor s výkonom 814 koní a spotrebou 5,3 litra: nové info

21.11.2012 | Novinky

Dnes sa uskutočnila tlačová konferencia, na ktorej bol nový patentovaný slovenský motor prezentovaný investorom a prizvaným hosťom.

O pravdepodobne revolučnom slovenskom motore sme vás informovali nedávno. Naše (aj vaše) reakcie boli čiastočne skeptické, no postupne sa dozvedáme rôzne technické detaily, ktoré viac a viac naznačujú, že autori naozaj neklamú.

Ide o „pseudo adiabatický motor", ako ho nazvali tvorcovia. Adiabatický (izoentropický) dej je taký, pri ktorom nedochádza k tepelnej výmene plynu s okolím. Samozrejme, v reáli takýto dej nie je možné dosiahnuť. Dá sa k nemu ale priblížiť. Touto technológiou sa tím Alberta Solaroliho zaoberá už 12 rokov.

Zdroj: Frenkie
Pesudo adiabatický motor, ktorého základom je radový päťvalec Audi
Dick Kvetňanský, spolutvorca motora, nás na tlačovej konferencii ubezpečil, že účinnosť ich upraveného motora vyše 60 percent nie je dosiahnutá pomocou keramických vložiek (na tých sa ale momentálne pracuje a v budúcnosti by mali ešte zvýšiť účinnosť motora). Pre porovnanie, klasický spaľovací motor má podľa tímu RTU len približne 15 až 30 percentnú účinnosť. Ich motor by pritom mal fungovať na bežné palivá (benzín, nafta, propán bután, zemný plyn...).

Vďaka zvýšeniu účinnosti sa len tretina energie z paliva premení na teplo. To vedie k radikálnemu zníženiu vonkajšej teploty motora. Pri vstupnej testovacej teplote vstupného vzduchu -20 °C mali výfukové plyny teplotu 590 °C. U bežného motora to je zhruba 1200 °C.

Na upravenie klasického motora na adiabatický je nutné hlavne vymeniť piesty, krúžky, riadiacu jednotku a sanie. Odpadá potreba použiť chladič, zbytočný je aj katalyzátor, nakoľko spaľovanie je dokonalejšie a produkuje oveľa menej škodlivých splodín. Chladiaca voda v motore zostala, no slúži len na rovnomernejšie zohrievanie jednotlivých častí motora. Základom pre vytvorenie prototypu bol radový päťvalec známy z automobilov Audi. Ten napriek enormnému nárastu výkonu a štvordňovému testu fungoval korektne aj s pôvodnými ložiskami. Predpokladáme, že aj turbo.

Úpravy motora spočívali vo výmene piestnych krúžkov za špeciálne z patentovaného materiálu. Ten sa podľa dá Dicka Kvetňanského obtočiť okolo prsta, akoby bol z gumy. Musí ale zvládnuť tlak 250 krát vyšší ako ten atmosférický. Špeciálny materiál je pritom zapečený pri tak vysokej teplote, že ani pri dodatočnej spektrálnej analýze nie je možné zistiť, z akého materiálu vznikol. Motor obsahuje až 15 patentov - materiálov a termodynamického prúdenia v motore.

Tím plánuje aj vývoj ich vlastného spaľovacieho motora, ktorý by mal mať účinnosť až 70 percent.

Motor úspešne prešiel úvodnými testami na brzde a už čoskoro sa objaví v testovacom vozidle Audi R8, s ktorým tím v marci plánuje absolvovať vytrvalostné testy. Spolupracovať bude aj so Slovenskou technickou univerzitou. Finančnú podporu na „krste" motora prisľúbil aj štát.

Zadná časť pesudoadiabatického motora
Ďalšej dávky informácií sa dočkáme na jar, zrejme v marci. Vtedy plánuje mať tím hotové testovacie vozidlo.

Prečo práve Slovensko?

Američan Alberto Solaroli, ktorý stojí za samotnou technológiou, sa vyjadril, že Slovensko považuje za reprezentanta Európskej únie. Chce tu zriadiť zariadenie, ktoré by postupne rozšírilo technológiu po celej Európe. Sme podľa neho automobilová krajina a Slováci sú veľmi talentovaní a priateľskí pracovníci.

Znie to ako sen, ale môže byť realitou. Že by sa zo Slovenska stala krajina známa revolučnou technológiou a nie len manuálnym naučeným skladaním zahraničných dielov dohromady? Nám už jemne svitá na lepšie časy... Všetko ale ukáže až čas. Na jar vás určite budeme opäť informovať.

Autor: DK
Zdroj: tlačová konferencia RTU
 

Ďalšie články zo sekcie Novinky