ATLAS.SK: Štvrtok, 30.3.2017
meniny má Vieroslava

Nové holandské lietajúce auto je lacnejšie ako Mercedes-Benz triedy G

17.2.2017 | Modely

Holanďana majú lietajúce auto. Stojí menej ako Mercedes-Benz triedy G a má aj lepšiu spotrebu.

Lietajúce autá fascinujú mnohých už roky a hoci vzniklo nejedno, žiadne sa nedočkalo sériovej výroby či väčšieho komerčného úspechu. Aj preto, že praktické využitie pre širokú verejnosť je obmedzené. V niektorých prípadoch by však mohli byť takéto stroje nápomocné, napríklad pre záchrannú službu.

Za jedným funkčným lietajúcim autom stojí aj Slovák Štefan Kelin. Teraz však máme na mysli iné auto. Na scéne sa objavil ďalší hráč z Holandska menom Pal-V a ich modelom Liberty na trhu údajne predbehol aj slovenský Aeromobil.

 
 Pal-V Liberty


Toto však oficiálne nie je lietajúce auto ale „šoférovateľná gyrokoptéra". Výkonný riaditeľ Pal-V, Robert Dingemanse, komentuje ich výtvor takto: „Po rokoch tvrdej práce, po porážke technologických a kvalifikačných výziev náš tím uspel pri vytvorení inovatívneho lietajúceho auta, ktoré spĺňa všetky bezpečnostné štandardy nastolené regulačnými orgánmi po celom svete." Auto je podľa tvorcov „otočný bod v histórii letectva a mobility".

 
 Pal-V Liberty


Dizajn je výsledkom holandskej a talianskej spolupráce a prvý koncept sa objavil už v roku 2009 a druhý v roku 2012. Vďaka nemu má byť Liberty o 80 % menej ovplyvnená turbulenciami a toto lietajúce auto je vraj vašou najlepšou šancou ako sa stať pilotom.

Liberty využíva len tri kolesá a ide skôr o gyrokoptéru ako o lietadlo. To znamená, že namiesto krídel vás vo vzduchu drží jedna hlavná vrtuľa z hornej časti (rotor) a dopredu vás poháňa menšia vrtuľa umiestnená vzadu. Zaujímavosť gyrokoptér je, že rotor nie je poháňaný - vo vzduchu sa otáča sám vplyvom prúdenia vzduchu.

 
 Pal-V Liberty


Liberty pojme dvoch pasažierov a podľa výrobcu má byť jeho hlučnosť na úrovni malých lietadiel, menej ako u helikoptéry. Premena z auta na lietajúci prostriedok trvá údajne 5 až 10 minút. Rotor je vysunutý automaticky, no vodič musí zadnú časť vytiahnuť manuálne. Na vzlietnutie a pristátie potrebuje Liberty 90 až 200 metrovú dráhu a maximálna výška letu je 3500 metrov.

Vo vzduchu poháňa stroj motor Rotax s výkonom 147 kW (200 k). Maximálna rýchlosť letu je 180 km/h a na jednu nádrž dokáže Liberty preletieť 500 kilometrov. Na zemi poháňa Liberty motor s výkonom 74 kW (100 k) a jeho maximálna rýchlosť po ceste je 160 km/h. Na stovku to po zemi zvláda za 9 sekúnd a pri udávanej priemernej spotrebe 7,6 l/100 km by ste na nádrž mali prejsť vyše 1 300 kilometrov. Pri jazde pripomína Liberty motorku - karoséria sa pri pohybe „volantu" nakláňa zo strany na stranu.

 
 Pal-V Liberty


Výroba bude prebiehať v Holandsku a prvé autá by sa mali k zákazníkom dostať v roku 2018. Prvých 90 kusov predstavuje edícia Liberty Pioneer Edition a cenovkou 499 000 konkuruje superšportom. Jej súčasťou sú aj lekcie lietania.

Nasledovať má lacnejší model Liberty Sport „len" za 299 000 eur. Tiež nie málo, ale na druhej strane to prispievateľ z anglickej internetovej stránky okomentoval trefne: „Je to lacnejšie ako najdrahší Mercedes-Benz G [4x42] a ten lietať nevie!"

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme