ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

Najnovšia Mazda MX-5 s V8 je rýchlejšia ako Shelby AC Cobra

1.8.2016 | Modely

Zabudnite na štvorvalce - privítajte V8. Prensejšie 525 koňový LS3 V8 Chevrolet namontovaný v drobnej Mazde MX-5. A toto šialenstvo si môžete jednoducho objednať v obchode.

V redakcii máme Mazdu MX-5 veľmi radi. A nielen my. Je málo novinárov, z tých čo sa do nej zmestia, od ktorých nebudete o „miate" počúvať chválospevy. V USA to už dávno vie aj oveľa väčšia časť populácie a MX-5 je aj vďaka tomuto trhu s vyše miliónom predaných kusov najpredávanejším roadsterom na svete.

MX-5 však nebola nikdy výkonným autom. Najvýkonnejšia sériová verzia aktuálnej generácie má len 160 koní, čo je na zábavu pri hmotnosti ledva jednej tony síce viac ako dosť, ale niekedy by to chcelo viac. Vďaka svojej popularite a odolným motorom je však MX-5 veľmi populárnym základom pre výkonové úpravy. Častým je napríklad pridanie kompresoru či turba. Existuje však aj extrémnejšia úprava (a dokonca na kľúč).

 
 Pôvodná Monster Miata (prvá generácia NA)


Volá sa „Monster Miata" (voľne preložené - monštruózna MX-5). Pôvodný štvorvalec je tu nahradený V8 motorom (presne ako kedysi u legendárnej AC / Shelby Cobra). Najpopulárnejšími pre túto úpravu sú prvá (NA) a druhá (NB) generácia Mazdy MX-5. Dočkala sa však aj tá najnovšia (ND). Ako prvý s ňou prišiel známy americký úpravca Fylin' Miata špecializujúci sa na úpravy MX-5.

 
Mazda MX-5 (Miata) s V8 Chevrolet (LS3) - zvonka veľmi nenápadná


Ak si teda prajete, pod kapotou vašej novučičkej MX-5 sa môže ocitnúť 6,2 litrový LS3 V8 motor zo Chevroletu Camaro s výkonom 430 konských síl. To je vyše trojnásobok pôvodných 160 koní, a tak muselo pochopiteľne muselo dôjsť aj k ďalším zmenám. Teraz tu nájdete manuálnu šesťstupňovú prevodovku Tremec T56 Magnum s LS7 spojkou aj zotrvačníkom. Štartér pochádza zo Chevroletu Corvette (C6) a diferenciál zas zo Chevroletu Camaro (2015).

 
Mazda MX-5 (Miata) s V8 Chevrolet (LS3) - pohľad na motor


Kvôli lepšiemu chladeniu bol chladič vymenený za dvojitý, kardan je teraz hliníkový, polosy sú pevnejšie a riadenie s elektrickým posilňovačom uvoľnilo miesto hydraulickému (vlastne ďalšie plus). Klimatizácia vám v aute zostane a všetko funguje s pôvodnými budíkmi a indikátormi. Štandardom pri úprave je aj nové pruženie od Fox Racing a nové brzdy. Pribudnú vám aj nastaviteľné úchyty stabilizátorov. O jednu vec však prídete - o trakčnú kontrolu. Napriek tomu si však auto vraj zachovalo povestnú ovládateľnosť a civilizovanosť. Verím však, že na mokrej ceste sa vám bude pravá noha celkom triasť...

 
Mazda MX-5 (Miata) s V8 Chevrolet (LS3) - nové nehrdzavejúce výfukové potrubie


Podľa úpravcu si aj upravená MX-5 udržuje rozloženie hmotnosti podobné pôvodnému 52:48 - teraz je to 53:47. Úprava pridá približne 113 kilogramov, čo nie je málo, ale viac ako trojnásobný výkon si s nimi „snáď" poradí a celková hmotnosť MX-5 bude stále len okolo 1200 kilogramov. 

Ak je vám toto všetko málo, môžete si priplatiť aj za kardan z uhlíkových vlákien, hliníkovú olejovú vaňu, 6 piestikové predné a 4 piestikové zadné brzdy ale hlavne - ešte vyšší výkon. Na požiadanie môže mať vaša MX-5 s V8 525 konských síl - vďaka ostrejšej vačke a inému mapovaniu. Čas na stovku síce nevieme, no pri dobrej trakcii to bude pokojne do 5 sekúnd, s dobrými zadnými gumami a plným kufrom možno aj do 4 sekúnd.

A viete čo je na tom všetkom najkrajšie? Že zvonka bude stále vyzerať ako niečo, čo šoféruje váš kaderník. Firma tvrdí, že vedia upraviť aj budúci MX-5 RF model („targa) aj sesterský Fiat 124 Spider, nakoľko ide o auto s rovnakým šasi.

 
V8 konverzia pre Fiat 124 Spider by mala byť tiež čoskoro v ponuke


Všetko má však aj svoje negatíva. Tým najväčším je zrejme cena - okrem samotného auta zaplatíte za úpravu 50 000 dolárov a viac (podľa toho, čo všetko si objednáte) Pozrite sa na to však takto - všetku vývojovú prácu za vás už odviedla firma a máte bezproblémové, šialene rýchle, unikátne, krásne znejúce a (v závislosti od uhla pohľadu aj) lepšie auto, ako samotný originál. A na semaforoch si môžete vychutnať majiteľov áut s trojnásobnými cenovkami.

Neviem ako vy, ale ja to chcem! Ideálne ako čierna MX-5 RF.

Pod článkom nájdete video z prvého naštartovania prototypu MX-5 ND s V8.

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme