ATLAS.SK: Pondelok, 27.3.2017
meniny má Alena

Citroën SM: Sesternica bohyne bola úžasná

19.3.2016 | Modely

Taliani a Francúzi nezvyknú moc spolupracovať. Aj napriek tomu sa v roku 1970 predstavil nádherný model Citroën SM, ktorý bol výsledkom kooperácie Citroënu s Maserati...

Predbehnúť dobu nestačí. Je to príliš málo na to, aby ste boli úspešný. Inými slovami Citroën SM pôsobí ešte aj dnes tak, akoby ho navrhli včera. Jednalo sa totiž o prvý model, ktorého dizajn bol prísne kontrolovaný v aerodynamickom tuneli. Aj preto dosiahol extrémne nízky koeficient odporu. Jeho hodnota 0,26 je aj na dnešné pomery vynikajúca. Dôsledkom toho mal mimoriadne priaznivú spotrebu a na diaľnici. Hoci jedenásť litrov na sto kilometrov dnes neznie nijako zvláštne, v porovnaní s ostatnou konkurenciou to bolo aj o polovicu menej.

 
 Citroen SM: Vyrobilo sa aj niekoľko kabrioletov.


Mala to byť vlajková loď:Teda presnejšie to malo byť kupé, ktoré by reprezentovalo vrchol automobilového priemyslu. Francúzi chceli preraziť v kategórii Gran Turismo. V danej oblasti sa spoľahli na kompetencie talianskeho výrobcu Maserati, ktorý dodal šesťvalcový motor s objemom dva celá sedem litra, neskôr jeho zdvihový objem zvýšili na rovné tri litre. Motor mal hliníkový blok motora a vážil iba stoštyridsať kilogramov. Bol uložený za prednou nápravou, čo zlepšovalo rozloženie hmotnosti aj jazdné vlastnosti. Motor udelil autu vynikajúce jazdné vlastnosti, maximálna rýchlosť dvestodvadsať kilometrov za hodinu znamenala pre Citroën SM titul najrýchlejšieho auta s pohonom predných kolies. Škoda však spoľahlivosti, motor mal veľa porúch a poddimenzovaný napínač rozvodovej reťaze mal za následok zničenie motora a hnev mnohých majiteľov.

 
 Citroën SM: Interiér je jednoducho nádherný.


Povesť Citroënu SM nezachránili ani vychytávky:Nádherné kupé ukrývalo pod svojou kapotou hydropneumatické pruženie s automatickým udržiavaním svetlej výšky, predné svetlomety sa natáčali do zákruty, paradoxne tento prvok bol v USA v tých dobách zakázaný. Riadenie malo aktívny posiľňovač, ktorého účinok klesal spolu s narastajúcou rýchlosťou, prevod riadenia bol mimoriadne priamy, čo vyžadovalo zvyk, no následne ste si na motokárové jazdné vlastnosti rýchlo zvykli. Počas svojej krátkej kariéry si Citroën SM zahral aj v niektorých filmoch, počas natáčania však došlo aj ku kurióznym situáciam. 

 
 Citroënu SM: Aj dnes vyzerá ako keby ho vyrobili včera


V seriáli The Protectors s ním mala jazdiť hlavná hrdinka, no tá to odmietla vzhľadom na príliš komplikované riadenie. Výroba unikátneho modelu sa skončila po piatich rokoch, celkovo sa vyrobilo menej ako trinásťtisíc kusov, z čoho bolo iba niekoľko karbioletov. Konkrétne sedem a niesli označenie Mylord. Tak či onak, ak hľadáte veterán, ktorý predbehol svoju dobu, v prípade Citroënu SM ste na správnej adrese.

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.