ATLAS.SK: Piatok, 24.3.2017
meniny má Gabriel

Lamborghini Zn-75 ohúril svet a potom sa začalo jeho putovanie

5.12.2016 | Koncepty

V roku 1969 vznikla v USA spoločnosť International Lead and Zinc Research Corporation, ktorá riešila dodávky metalických, pozinkovaných a hliníkových doplnkov pre automobilový priemysel. Na začiatku oslovili Lamborghini, aby im poskytlo jednu sériovú Miuru ako showcar pre ich produkty. To Lamborghini striktne odmietlo.

Roadster však nebol produkčný model a dvere pre americkú agentúru boli otvorené. Po dohode s Lamborghini a Bertone putoval tento model do Ameriky. Prakticky ihneď po príchode ho rozobrali a všetky prvky, ktoré sa mohli vymeniť sa vymenili za pozinkované, chrómované, alebo hliníkové. Lamborghini s číslom karosérie 3498 sa zmenilo od základu. Vzhľadom na to, že kovové a pokovené prvky museli vyniknúť, tvorcovia sa rozhodli auto kompletne prelakovať. Najprv na čierno, potom to prekryli zelenou metalízou. Vznikla tak zvláštna olejová zelená farba. Interiér prečalúnili takisto, tentoraz do štandardnej hnedej kože. Všetko, čo mohlo ILZRO dodávať sa zmenilo. Napríklad kryty motora, klietky karburátorov, prevodové skrine, či olejové čerpadlo. Prepínače v interiéri taktiež zmenili.

A v neposlednom rade zmenili Američania aj označenie modelu. Vzniklo Lamborghini Zn75. Svetu sa predstavilo presne rok po predstavení Lamborghini Miury Roadster. Zožalo obrovský úspech a toto unikátne Lamborghini precestovalo po výstavách celý svet a úspešne získavalo klientov pre novú spoločnosť. Po tom, čo bola jeho misia dokončená, odkúpil si toto unikátne Lambo ju S.F Radtke, kto bol výkonným vice prezidentom spoločnosti ILZRO. Ten ju v roku 1980 nechal kompletne zreštaurovať za 186 000 dolárov firmou Synthetex Inc. A následne ju vo februári roku 1981 daroval múzeu Brookline Museum of Transportation v Massachusets.

Tam sa toto unikátne auto zdržovalo pomerne dlho, až kým ju samotné múzeum nezačlo ponúkať na predaj. Jeden čas ho ponúkalo dokonca za smiešnych 50 tisíc dolárov! Opäť prešlo reštauráciou, hoci zdroje neuvádzajú prečo muselo tak často podrobiť raštaurácii. Napokon ho kúpil za 200 tisíc dolárov David Joliffe z Británie, ktorý bol vo vedení firmy Portman group a chcel založiť Lamborghini múzeum.

Lamborghini Miura Zn-75 však neskôr putovala neskôr do Japonska zberateľovi, odkial opäť zamierila na starý kontinent, odkiaľ ju v roku 2006 opäť kúpil americký zberateľ. Dotyčný Američan sa volal Adam Gordon, zbohatol predajom realít a rozhodol sa opäť pre reštauráciu Lamborghini. Tentoraz sa však jednalo o zreštauroval do originálneho stavu, teda takého, v akom sa tento unikát objavil na bruselskom autosalóne. Trvalo to dva roku. No po nich sa auto objavilo na veteránskej výstave v Pebble Beach. Kde vyhrala druhé miesto v celkovom poradí. Pred porotu ho odšeféroval sám Valentino Balboni, testovací jazde c Lamborghini, ktorý bol najdlhšie pracujúcim človekom pre Lamborghini.

Príbeh sa tu ešte ani zďaleka nekončí. Koncom roka 2008 sa toto auto opäť objavilo v aukčnej sieni. Tentoraz bez návrhu ceny, no už predtým tento model poistná agentúra Hagerty odhadla tento model na 10 miliónov dolárov, ako najdrahšie a najunikátnejšie Lambo všetkých čias! Pre porovnanie prototyp 350 GTV odhadla táto agentúra na 3,5 milióna dolárov. Fakt, prečo je toto Lambo unikátne je jednoduchý. Všetky diely z modelu Zn-75 boli súčasťou aukcie, takže ten, kto ho kúpil si mohol vyrobiť originálne Lambo Zn-75, ktoré po poslednej reštaurácii zmizlo. A vzhľadom na to, že sa jednalo o unikátne a jedinečné Lambo, je jasné, že oň prejavila záujem fabrika. A ak ste boli v neďalekej minulosti v múzeu Lamborghini usmievate sa. Po takmer štvrťstoročí sa štúdia otvoreného Lamborghini vrátila domov. A s ňou aj množstvo dielov rovnako unikátneho modelu Zn-75, ktoré sa možno v útrobách fabriky robí nanovo. Alebo možno nie. Možno ostane Lamborghini Miura P400 Roadster ostane navždy unikátom. Presne tak, ako si to želal zakladateľ automobilky Ferruccio Lamborghini...

Autor: Majo Bóna

 

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Koncepty