ATLAS.SK: Piatok, 24.3.2017
meniny má Gabriel

Najunikátnejšie Lamborghini všetkých čias už neexistuje. Zistite prečo

5.12.2016 | Koncepty

Ak by ste do vyhľadávača Google napísali výraz Lamborghini Miura Roadster, zistili by ste, že sa dívate na dva rôzne modely. Jeden je žiarovo modrý s bielym interiérom. Ten druhý, je olejovo zelený a nesie tajomné označenie ZN-75. V skutočnosti sa jedná o jeden a ten istý model.

 
 Lamborghini Miura Roadster: Tento unikát takmer navždy zmizol z povrchu zemského.
Lamborghini Miura Roadster debutovalo ako štúdia na autosalón v Bruseli v roku 1968. Takmer okamžite si získal publikum. Za jeho produkciou stálo dvorné štúdio automobilky Lamborghini. Nebola to však jednoduchá štúdia, ktorá by pozostávala s odstránenia strechy, ale bol to plnohodnotný projekt. Od počiatku navrhnutý s obrovským citom pre detail a estetiku.

Zadná časť bola kompletne prepracovaná, kryt motora dizajnér odstránil, zadné skupinové svetlá dizajnér vymenil a koncovky výfukov prechádzali cez zadný kryt. Celková výška je nižšia o 3 centimetre a zmenený bol aj sklon čelného skla. To všetko bolo nutné pre obmedzenie turbulentného prúdenia vzduchu pri 300 km/h, pri otvorenej streche. Apropos, otvorená strecha. Tú nikdy nespravili, Miura Roadster nikdy nemala vyrobenú strechu ani bočné okná. Okná z originálu nepasovali, kvôli inému sklonu čelného okna. Konštrukčnou zmenou prešli aj bočné nasávacia otvory, ktoré slúžili na nasávanie väčšieho množstva chladiaceho vzduchu do motorového priestoru. Takisto väčší bol integrovaný spojler. A zmeny neboli len štylistické, ale aj konštrukčné, Berton sa snažil zosilniť a eliminovať tak nižšiu torznú tuhosť karosérie.

Interiér bol modifikovaný tiež. Niektoré ovládače zo stropu museli premiestniť na stredovú konzolu, Bertone použil aj iný volant. Prevzal ho z predchádzajúcich štúdií Marzal a Espada. Bertone rád provokoval. Práve preto je farebná kombinácie Miury Roadster vyzývavá. Exteriérový modrý perleťový lak ostro kontrastoval s bielou kožou a červenými kobercami a čiernou palubnou doskou. Pre niektorých pozorovateľov to bolo príliš veľké sústo a takúto kombináciu jednoducho odmietli ako nevkusnú. Aj napriek tomu boli mnohí nadšení a okamžite žiadali od Ferruccia Lamborghini to, aby tento kúsok vyrábal. No Lamborghini Miura P400 Roadster bola striktne vyrobená ako unikát, žiaden zákazník nikdy nedostal nový model. Ako je teda možné, že existuje aj druhý zelený model? (Pokračovaním tohto príbehu je ďalší článok)

Autor: Majo Bóna

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Koncepty