ATLAS.SK: Nedeľa, 25.9.2016
meniny má Vladislav

Škoda 720 – voz, čo to mohol smelo natrieť kapitalistom

12.10.2012 | Koncepty

ABS, klimatizácia, posilňovač riadenia, ABS, nezávislé zavesenie kolies... Písal sa rok 1967 a Škoda mala v pláne auto, za ktoré by sme sa určite nehanbili ani v zahraničí. Prečo nakoniec začala vyrábať zastaranú Škodu 100?

Väčšine z vás zrejme názov Škoda 720 nič nehovorí. Ani sa nečudujem. Ide totiž o prototyp vyvíjaný v rokoch 1967 až 1972. Do výroby sa bohužiaľ nikdy nedostal. Inak by zrejme neexistovala Škoda 100, 120, Garde či Rapid. Minimálne nie s usporiadaním motora, aké poznáme.

Škoda 720 sedan
Československý výrobca zrejme uznal, že správnou cestou nebude koncepcia vtedy vyrábanej Škody 1000 MB. Preto začal s vývojom vozidla s klasickou koncepciou - motor pozdĺžne vpredu a zadný náhon. A teraz príde to zaujímavé.

Dizajn dostalo (po dlhých opletačkách) na starosti talianske dizajnové štúdio Italdesign pod vedením začínajúceho, no už vtedy svetoznámeho dizajnéra Giorgetta Giugiara. Ten sa zapísal do automobilovej histórie vzhľadmi áut ako VW Golf prvej generácie, VW Scirocco, Lancia Delta, Lotus Esprit, DeLorean DMC-12, Audi 80, Alfa Romeo Giulia, Brera či inými. Vzniknúť mali verzie sedan, kupé, kabriolet, kombi, dodávka, dokonca aj sanitka.

Aj motory mali byť nové, všetky s rozvodom OHC. Agregáty s vačkou nad hlavou sa testovali v rôznych objemových variantoch od 1,2 až po 1,8 litra. Výkony sa pohybovali od 48,5 kW (66 k) až po 68 kW (92 k). Maximálna rýchlosť pritom mala atakovať 160 km/h. Pri motore 1,8l dokonca 180 km/h, vďaka prevodovke s funkciou overdrive. 

Pre porovnanie, nástupca (Škoda 100), ktorý sa reálne začal vyrábať, mal motor s najvyšším výkonom podstatne nižším - 30,9 KW (41,4 k), prípadne 35,3 KW (47,3 k) pre model 110. Nakoniec s OHC motorov nič nebolo a pôvodné OHV agregáty sa používali desiatky rokov. Jeden sa prebojoval dokonca aj do Fabie prvej generácie (1,4 MPI).

A prečo sme sa Škody 720 nikdy nedočkali? Všetko prebiehalo relatívne sľubne, dokonca bolo v roku 1973 rozhodnuté, kde sa budú jednotlivé karosárske verzie vyrábať. Aj cena bola stanovená: výrobné náklady na voz mali predstavovať 25 240 Kčs, veľkoobchodná cena bola stanovená na 27 140 Kčs a maloobchodná na 30 000 Kčs za voz v základnej výbave (Škoda 1250). Za vyšší model (Škoda 1500) mala automobilka pýtať 35 000 Kčs.

Škoda 720 kupé
V roku 1970 ale AZNP (Automobilové Závody Národný Podnik) vo svojej správe skepticky konštatujú, že kvôli neistej budúcnosti projektu sa výroba spomaľuje. Tam kde bola potrebná podpora zo strany štátu sa udial pravý opak. Nariadila presun výroby do (vtedy ešte neexistujúcej) továrne BAZ (Bratislavské Automobilové Závody).

Klincom do rakvy ale bolo rozhodnutie o ukončení projektu pre nedostatok investičných prostriedkov. Napriek tomu, že do Škody 720 už automobilka investovala vyše 37 miliónov Kčs. Inžinieri ale neprestali s vývojom ani 7 mesiacov po tomto rozhodnutí. Ten ukončil až definitívny zákaz a nariadenie pokračovať vo vývoji len v súčinnosti s východonemeckými automobilkami. Niet pochýb, že
Škoda bola v bývalom komunistickom bloku jedným z technologicky najvyspelejších výrobcov. Šepká sa, že v časoch pod vplyvom Sovietskeho zväzu nemohol nikto vyrábať lepšie autá ako sovieti. Na druhej strane, ani samotné ZSSR nestíhalo pokryť dopyt po automobiloch a tak vyzývali aj satelitné štáty, aby boli v tomto ohľade sebestačné.

Reálnym dôvodom bola skutočne finančná náročnosť. Automobilka totiž stále splácala vývoj 1000 MB a napriek tomu plánovala vyvíjať dve autá zároveň (720 a 740), ktoré spolu nezdielali ani motory, ani prevodovky. To si nedovolí ani dnes prakticky žiadna automobilka. Priam naopak, tie isté motorizácie sú montované dokonca do rôznych značiek automobilov. Ako to bolo naozaj sa už s istotou nedozvieme.

Škoda 720 sedan
Tak či onak, prišli sme o auto, náš domáci výrobok, za ktoré by sme sa nemuseli hanbiť ani za hranicami. Namiesto toho sa výrobca pokúšal uživiť zastaranú technológiu ešte ďalších 30 rokov s veľmi zlou odozvou v kapitalistickom zahraničí. Tá pretrvala až do príchodu VAG a aj oni museli vynaložiť značné úsilie, aby napríklad v Británii zmenili názor na Škodu o 180 stupňov.

Pritom technologicky mohla byť automobilka už v tej dobe úplne inde. Keby bolo keby,... Ale aj Škodovky so zadným náhonom si stále nájdu svojich fanúšikov (ale skôr z nostalgických dôvodov), ako sme sa boli presvedčiť aj my. Medzi ortodoxných „zadokolkárov" sme totiž priviezli novodobý kapitalistický výtvor menom Citigo.

Pod článkom nájdete video, dokument o Škode 720.

Autor: Automix.sk

Video k tejto téme

Ďalšie články zo sekcie Koncepty