ATLAS.SK: Piatok, 24.3.2017
meniny má Gabriel

Galéria

 5/52 
4
   
 
TEST: Ford Kuga 2,0 TDCI – Predvídavá štvorkolka
 
  
   
   
 
 
 
 
   
TEST: Ford Kuga 2,0 TDCI – Predvídavá štvorkolkaVeľmi dobrý podvozok a proaktívny pohon všetkých kolies, to je Ford Kuga. Čo však priniesol okrem upraveného vzhľadu a nového infotainmentu nedávny facelift?Musím sa priznať, hoci sme za tie roky testovali mnoho Kúg, pre mňa je však toto prvá. Tú aktuálnu sme si už boli Kugu vyskúšať v zahraničí a pred faceliftom sme testovali verzie s motorom 1,6 EcoBoost, 2,0 TDCI s manuálom aj s dvojspojkovou prevodovkou PowerShift.

Facelift Kugy sa niesol na rozdiel od väčšiny modelov výrobcu v mierne inom duchu. Namiesto jednej súvislej masky akú dostali napríklad Focus a Mondeo má Kuga tvarom síce rovnakú tvár, no prechádzajú cez ňu pásy.

 
 Ford Kuga 2,0 TDCi


Celkovo však vyzerá Kuga podobne ako pred faceliftom - teda relatívne nenápadne. Jej najväčšia sila však spočíva v inom ako dizajne.

Interiér, priestor a výbava

Materiály aj ovládacie prvky v interiéri pôsobia už tradične kvalitne, aj na dotyk. Sedadlá v našej Kuge Titanium sa nám dokonca páčili viac ako napríklad v novom Mondeu. Poloha za volantom, hoci je vyššia, umožňuje stále aj športovejší posed. Páčila sa nám aj taká drobnosť a možnosť nezávisle zapínať predné a zadné hmlovky. V noci nám ale niekedy prekážalo mierne tlačidlami prehustené ovládanie kúrenia. Na druhej strane, stále máte k dispozícii klasické tlačidlá, nie iba ovládanie pomocou displeja.

 
 Ford Kuga 2,0 TDCi


Chýbať by vám nemali ani odkladacie priestory. V priehradke pod lakťovou opierkou nájdete odkladací priestor s dvoma USB portami. Telefón si tak môžete zabudnúť na nabíjačke a nebude nikomu na očiach.

Pochvalu si zaslúži príplatkové vyhrievanie volantu, ktoré funguje po celom obvode, nielen po stranách ako to má veľká časť konkurencie. Pre Ford je už tradičnou voliteľná možnosť vyhrievania čelného skla, u ktorého však môže niktorým vadiť miestami viditeľný odporový vodič v skle.

 
 Ford Kuga 2,0 TDCi


Redizajn interiéru je podľa nás krok k lepšiemu, minimálne čo sa ovládania infotainmentu týka. Vynovená Kuga môže disponovať (za príplatok) aj infotainment systémom Sync3, ktorého súčasťou je aj hlasové ovládanie v češtine. Niektoré funkcie vám po naučení sa funkcií skutočne pomôžu, no niektoré je stále rýchlejšie „vyklikať" do displeja. Pri zadávaní textu má systém niekedy problém odlíšiť „p" od „b". Môžete však využívať aj predvolené frázy ako napríklad „mám hlad" (nájdenie zoznamu reštaurácií) či „potřebuji natankovat" (nájdenie zoznamu čerpacích staníc). Ceníme si však, že systém môžete ovládať našincovi zrozumiteľnejším jazykom, nie iba anglicky.

V Kuge môžete stále nájsť aj z áut pomaly miznúcu CD mechaniku. Umiestnená je hore na palubnej doske. Opäť musíme pochváliť kvalitu zvukovej reprodukcie systému.

 
 Ford Kuga 2,0 TDCi


Priestor na zadných sedadlách je dostatočný aj pre dospelých cestujúcich. Približne 180 cm vysokému pasažierovi zostane na hlavu približne 7 centimetrov, na nohy približne 4 centimetre. Okrem toho si viete sklon zadného sedadla mierne prispôsobiť a ak potrebujete čo najrovnejšiu podlahu v kufri, sklopia sa zadné sedadlá čiastočne aj do podlahy. Stačí na to použiť tlačidlo a dať pozor na bezpečnostný pás.

Hoci dvojité otváranie kufra z prvej generácie Kugy tu nenájdete, nakladacia hrana je príjemne nízko a keď, chcete, viete si priplatiť za otváranie nohou. Nakoľko kufor nemá dnes relatívne populárnu dvojitú podlahu, chýbalo nám miesto na odloženie plata. To je však len drobnosť. Samotná veľkosť batožinového priestoru je dostatočná - 406 litrov s plnohodnotnou rezervou alebo 456 litrov s lepiacou sadou.

 
 Ford Kuga 2,0 TDCi


Naša Kuga disponovala aj efektne do zákruty sa otáčajúcimi bixenónovými svetlometmi s dennými LEDkami. K dispozícií máte za príplatok aj zadnú kameru či automatické parkovanie.

Motor, prevodovka a jazda

Testovaná Kuga využívala 2,0 litrový naftový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 370 Nm. Kombinovaný bol so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a automaticky riadeným pohonom všetkých kolies.

 
 Ford Kuga 2,0 TDCi


Po výkonovej stránke je na tom táto Kuga veľmi dobre a aj malé stlačenie plynu znamená svižnú akceleráciu. Prijali by sme preto o niečo „tupšie" nastavenie plynu alebo možnosť si vybrať režim jeho reakcie. Turbo sa zobudí skoro, približne pol sekundy po stlačení plynu. Z pokoja na stovku sa aj vďaka pohonu všetkých kolies viete dopracovať za 9,9 sekundy.

Aj keď sa naftový motor zohrieva pomalšie ako benzínový, nebudete dlho mrznúť. V zime sme ocenili, že z kúrenia začne fúkať teplý vzduch ešte predtým, ako sa pohne ručička teplomeru chladiacej kvapaliny.

 
 Ford Kuga 2,0 TDCi


Radenie manuálnej prevodovky je presné, možno s o niečo dlhšími dráhami. Asistent radenia vám káže zaradiť vyšší stupeň tak, aby otáčky klesli na hodnotu 1250. Pri šiestom prevodovom stupni to korešponduje so 70 km/h.

Spotreby by sme označili za adekvátne. V meste si Kuga vypýtala 6,8 l/100 km pri priemernej rýchlosti 30 km/h. Pri 110 km/h to bolo 6,4 l/100 km a pri 130 km/h 7,2 l/100 km. Mimo mesto sa spotreba pohybovala na úrovni 5,5 l/100 km pri priemernej rýchlosti 72 km/h.

 
 Ford Kuga 2,0 TDCi


Celkom zaujímavým prvkom je v Kuge pohon všetkých kolies. Nevyužíva tradičnú medzinápravovú spojku „haldex" ale pre Ford špecifickú technológiu. Medzinápravová spojka je ovládaná elektronicky a využíva 6 trecích platní ponorených v oleji. Na zadnú nápravu dokáže plynule preniesť 0 až 50 % sily motora.

Inteligentný systém pohonu všetkých kolies však monitoruje polohu volantu, plynového pedálu aj ako sa otáčajú kolesá. Pri konzistentnej jazde po rovinke a pri nízkych rýchlostiach poháňajú auto len predné kolesá. Pomáha vám nielen keď sa niečo začne diať ale aj proaktívne, napríklad poslaním časti sily na zadné kolesá keď akcelerujete (aj na diaľnici). Ako je aktuálne rozdeľovaná sila si môžete pozrieť na displeji medzi budíkmi. Medzi ľavé a pravé koleso nápravy sa sila rozdeľuje pribrzdením jednotlivých kolies.

 
 Ford Kuga 2,0 TDCi


Systém dokonca automaticky identifikuje aká je trakcia a napríklad pri jazde v snehu sa neustále prenáša časť sily na zadné kolesá. Nechá ich však aj mierne preklzovať (to je pre pohyb v snehu nevyhnutné). Počas testu sme mali a systém sme vyskúšali aj v čerstvo zasneženej Bratislave. Stručne - je to sranda. Umožní plynule aj rýchlo sa pohnúť ale aj užiť si jazdu bokom.

Ford si dal záležať na akustike, vďaka čomu sa nám dobre cestovalo aj na dlhších trasách. Odhlučnenie kabíny je veľmi dobré a motor počuť na diaľnici iba vzdialene.

 
 Ford Kuga 2,0 TDCi


Vďaka pre Ford už tradičnému nezávislému zaveseniu zadných kolies je Kugu radosť šoférovať, aj športovejšie. Napriek tomu pohodlne zvláda aj jazdu po rozbitých cestách a v teréne.

 

Záver

Ford Kuga je stále SUV z jedným z najlepších podvozkov v triede. Nechýba jej ani priestor v kabíne a dizajn interiéru sa zmenil k lepšiemu. Motor je svižný a auto zvláda športovú jazdu, aj terén. Ak hľadáte kvalitné SUV s premysleným pohonom všetkých kolies, Kuga by mala byť stále horúcim kandidátom.

Spaľovací motor
Palivonafta
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 997
Prevodovkamanuálna šesťstupňová
Poháňaná nápravapredná a zadná (automaticky)
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)110 kW / 150 k
pri 3 500 ot./min
Krútiaci moment (Nm)370 Nm
pri 2000 až 2500 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)192 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h9,9 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

6,0 / 4,7 / 5,2

Rozmery
Dĺžka / šírka (so zrkadilami) / výška (mm)

4 531 / 2 086 / 1 703

Batožinový priestor (l):406 / 456
Objem palivovej nádrže (l):60
Prevádzková hmotnosť (kg)1 702
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu

26 480,- €



Základná cena testovanej verzie (2,0 TDCi AWD Titanium)



28 880,- €



 Autor: Daniel Krnáč