ATLAS.SK: Piatok, 24.3.2017
meniny má Gabriel

Galéria

 1/7 
0
   
 
Motor vzadu a predný náhon? Žiaden omyl, aj také auto existuje
 
  
   
   
 
 
 
 
   
Motor vzadu a predný náhon? Žiaden omyl, aj také auto existujeZ drvivej väčšiny uhlov pohľadu je auto s motorom vzadu a predným náhonom hlúposť. Napriek tomu vzniklo minimálne jedno, a dokonca s V8 motorom.Bežné autá majú motor umiestnený najčastejšie vpredu (prípadne kedysi aj vzadu) a využívajú predný náhon alebo zadný náhon, v prípade starých škodoviek (alebo nového Renaultu Twingo a smartu) motor vzadu a zadný náhon.

 
 Mini "Cooper Buick" s V8 motorom vzadu a predným náhonom


Ale koncepcia motora umiestneného vzadu poháňajúceho predné kolesá však nedáva príliš zmysel z mnohých dôvodov. Takéto auto je priestorovo nepraktické, predné kolesá sú málo zaťažené a okrem toho musia prenášať výkon motora a zároveň zatáčať.

 
 Mini "Cooper Buick" s V8 motorom vzadu a predným náhonom


Napriek tomu sa však Harry Ratcliffe a Jeff Goodliff rozhodli v roku 1964 takéto auto postaviť. ich cieľom nebolo vzbudiť pozornosť ale vytvoriť výkonné pretekárske auto. Základom bolo klasické Mini, ktoré využívalo V8 motor Buick umiestnený vzadu. Prevodovka, náprava a riadenie pochádzali z Jaguaru E-Type. Predné kolesá vymenili za 13 palcové, so širšími pneumatikami, a sklá nahradilo plexisklo.

 
 Mini "Cooper Buick" s V8 motorom vzadu a predným náhonom


Jazdné vlastnosti boli, ako sa dalo čakať, celkom zaujímavé. Ratcliffe opísal jazdu na „Cooper Buick" ako hádzanie kladivom rukoväťou dopredu. Vraj šlo auto po pustení plynu okamžite zadkom vpred. Ako pretekársky špeciál to nebolo ideálne auto, no získalo si záujem dobových médií.

Cooper Buick bol po ukončení svojej kariéry 30 rokov odložený a prednedávnom ho vydražili do súkromných rúk. Možno sa podobného auta ešte niekedy dočkáme, no nevieme si predstaviť iný dôvod, ako je zábava.

Autor: Daniel Krnáč
Foto: raodandtrack.com