ATLAS.SK: Piatok, 31.3.2017
meniny má Benjamín

Galéria

 7/15 
6
   
 
SERIÁL: Športiaky komunizmu – ruské roadstery ZIL
 
 ZIS 101A Sport 
   
   
 
 
ZIL 112 S SportZIL 112 S SportZIL 112 S SportZIL (ZIS) 112 CyklonZIL 112 RGZIL (ZIS) 112 Cyklon: so strechou doleZIS 101A SportZIS 101A Sport: chasis prebraté z PackarduZIS 101A Sport: chasis prebraté z PackarduZIS 101A SportZIS 101A Sport: chasis prebraté z PackarduZIS 101A SportZIS 101A Sport: chasis prebraté z PackarduZIL (ZIS) 112 CyklonZIL (ZIS) 112 Cyklon
 
 
   
SERIÁL: Športiaky komunizmu – ruské roadstery ZILAko už skoro tradične, aj dnes pokračujeme v takmer neznámych športových autách z čias komunizmu. Pozrieme tentokrát do Ruska. Skratka ZIL znamená v preklade „Fabrika menom Lichačev". Automobilka ZIL vznikla v roku 1916 pod menom AMO, neskôr ZIS a napokon ZIL. Venovala sa hlavne výrobe nákladných vozov a ťažkej techniky. Okrem toho sú známi aj svojimi vozmi pre ruskú vládu. Dnes sa ale budeme venovať ich športovým vozom.

ZIS 101A Sport (1939)

Tento voz vznikol v rovnakej továrni ako ďalšie spomínané, no v tej dobe bola označovaná za „Stalinovu" (preto ZIS). Auto bolo vyvinuté pri príležitosti 20. výročia Komsomolu (Komunistický zväz mládeže) a odobrené samotným Stalinom.

ZIS 101A Sport


Auto využívalo platformu inšpirovanú americkým vozom Packard z roku 1936 (rovnako ako aj voz ZIS 101). Radový osemvalcový motor pochádzal tiež z americkej dielne ale bol upravený -
liatinová hlava bola vymenená za hliníkovú, mal upravený ventilový rozvod a iné karburátory. Jeho výkon bol 141 konských síl pri 3300 otáčkach. Maximálna rýchlosť predstavovala vyše 162 km/h, neoficiálne 168 km/h.

Vozidlo využívalo manuálnu prevodovku a zadný náhon. Všetky brzdy boli bubnové. Hmotnosť vozidla bola približne 2 tony a dĺžka 5,7 metra. Osud vozidla nie je jasný, no údajne dnes existuje replika postavená podľa pôvodných plánov.

 

ZIL (ZIS) 112 Cyklon (1952)

V roku 1951 vznikol voz menom ZIL 112 Cyklon. Šlo o auto slúžiace na vládnu propagandu. Vozidlo bolo dlhé 6 metrov a vážilo takmer 2 a pol tony. Strecha bola odnímateľná.

ZIL 112 Cyklon


Na pohon auta slúžil vodou chladený radový osemvalcový motor s objemom 6 litrov a výkonom 192 konských síl prenášaných na cestu pomocou trojstupňovej manuálnej prevodovky. Voz dosahoval maximálnu rýchlosť približne 205 až 210 km/h.

 

ZIL 112S (Sports) (1960-1962)

ZIL 112 Sports bol vyrábaný v rokoch 1960 až 1962 a vznikli len 2 kusy. Pokiaľ ide o dizajn, voz sa celkom podobá známej Shelby Cobre (resp. AC Ace).

ZIL 112 Sport


Auto disponovalo klasickou koncepciou - motor vpredu, zadný náhon. Využívalo 6,0 litrový motor ZIL-111 (z vozu ZIS 110; odtiaľ pochádzala aj prevodovka) s výkonom 230 konských síl alebo motor s objemom 6,75 litra a výkonom 270 konských síl.

Na agregáte sa nachádzali štyri karburátory K-85. Maximálna rýchlosť auta bola 260 km/h a z 0 na 100 km/h dokázal akcelerovať za 9 sekúnd.

Hmotnosť auta bola 1330 kg. Šlo o prvé ruské auto so samosvorným diferenciálom a kotúčovými brzdami. Riadenie pochádzalo z Volgy (GAZ-21). Zadná náprava bola typu De Dion.

ZIL 112 RG


Verzia 112 RG sa zaslúžila o sovietsky rýchlostný rekord. Vozy skončili v múzeu v Rige.

Pod článkom nájdete galériu s ďalšími obrázkami.

Autor: Automix.sk
Zdroj: ultimatecarpage.com, proboards.com, shorey.net, englishrussia.com, autosoviet.altervista.com, jalopyjournal.com, autopuzzles.com, reyork.deviantart.com, dieselpunks.org, picstopin.com