ATLAS.SK: Piatok, 24.3.2017
meniny má Gabriel

Ako káže auto zabiehať výrobca

20.3.2017 | Autoporadňa

Každý motorista má svoj špeciálny postup, prípadne na to niektorí naopak kašľú. Viete však, ako káže zabiehať auto samotný výrobca?

Minulý týždeň sme dostali na test faceliftovaný Seat Leon 1,4 TSI (92 kW / 125 k). Dozvedeli sme sa napríklad, že facelift priniesol prídavné odhlučnenie, tlačidlovú ručnú brzdu a že verzia kombi tvorí 2/3 predaja modelu Leon. Trojvalec je v ponuke zatiaľ len jeden (aj to iba s automatom) a základný päťdverový Leon 1,2 TSI začína od 12 990 eur, trojdverový dokonca o 500 eur menej.

Po sadnutí do nášho auta sme si uvedomili, že má najazdených len 7 kilometrov. Preto nasledoval zábeh. Okrem Leonu môžete 1,4 TSI nájsť v celej plejáde áut koncernu Volkswagen (vrátane Škody Octavia, Rapid, Volkswagenu Golfu, Polo či Seatu Ibiza).

 
Na tlačovej konferecnii na nás čakalo niekoľko flotíl takýcho "klonov" Seatu Leon


Hoci to nemusí byť pravidlom, automobilka Seat v manuáli k autu uvádza postup zábehu. Ten sa samozrejme môže líšiť od postupu odporúčaného inými výrobcami ale predpokladáme, že medzi nimi nebude veľký rozdiel.

Takto znie celý postup, presne ako je uvedený v manuáli:



Zábeh motora:

Nové vozidlo sa musí počas prvých 1500 kilometrov (1000 míľ) zabehnúť. Počas prvých 1000 kilometrov (600 míľ) neprekračujte rýchlosť rovnajúcu sa 2/3 maximálnej rýchlosti. Nejazdite s plne zošliapnutým pedálom akcelerátora a nejazdite s prípojným vozidlom! Medzi 1000 až 1500 km (600 až 1000 míľ) môžete postupne zvyšovať otáčky motora a rýchlosť jazdy.

Počas niekoľkých prvých hodín prevádzky je vnútorné trenie motora vyššie, ako po vzájomnom prispôsobením všetkých pohyblivých súčastí.

Spôsob jazdy počas prvých 1500 kilometrov (1000 míľ) taktiež ovplyvňuje výkon motora. Taktiež jazdite miernou rýchlosťou, a to najmä vtedy, ak je motor studený: tým sa zníži opotrebovanie motora a predĺži sa jeho životnosť.

Tiež by ste sa mali vyhnúť jazde nízkymi [otáčkami]. Ako náhle motor prestane pracovať „plynulo" preraďte na nižší rýchlostný stupeň. Ak sú otáčky motora príliš vysoké, preruší sa vstrekovanie paliva, čím sa ochráni motor [to sa stane, keď dosiahnete „limiter" otáčok].



Naše skúsenosti so zábehom:

Vynovený Seat Leon sme si prebrali na tlačovej konferencii v Šamoríne a naša prvá jazda smerovala po okresných cestách do Bratislavy.

Po prvých približne 150 kilometroch mesta, diaľnice aj okresných ciest bolo skutočne cítiť, že motor ožíva, ako uvádza aj výrobca. Stačilo menej plynu na dosiahnutie rovnakej akcelerácie a rýchlosti. Čo sa chodu motora týka, rozdiel sme nepostrehli. TSI v Leone je veľmi tiché aj v meste aj na diaľnici a o jeho existencii tušíte prakticky len počas akcelerácie.

 
Náš Seat Leon FR 1,4 TSI mal skutočne len 7 kilometrov


V prípade nášho Leonu znamenali udávané 2/3 maximálnej rýchlosti 203 km/h hodnotu 135 km/h. To sme dodržiavali a ručička nášho tachometra prekročila túto rýchlosť o nie viac ako 5 km/h a aj to len na pár sekúnd.

Prvých 200 kilometrov sme sa snažili nejazdiť v konštantných otáčkach ale meniť kontinuálne rýchlosť. Nie radikálne ale tak, aby motor nepracoval dlhodobo v úplne rovnakých otáčkach. Po niekoľkých stovkách prvých kiloemetrov sme však používali aj tempomat. Rýchlejšiu akceleráciu sme využili až približne po prvých 500 kilometroch, no stále nie „plný plyn". Samozrejme, ak to bezpečnosť premávky vyžaduje, pokojne využite plnú akceleráciu.

 
Náš Seat Leon FR 1,4 TSI


Čo sa spotreby týka, od tých 7 kilometrov je priemerná spotreba na úrovni 6,4 l/100 km. Zahŕňa však aj státie auta s naštartovaným motorom (kvôli foteniu auta) a iné situácie špecifické pre testovanie. Ako sme však pozorovali spotrebu, počas testu sa radikálne nemenila. Prvých pár desiatok kilometrov síce o pár deci klesla, no potom sme radikálne zmeny nepostrehli.

Auto sme odovzdávali stále nezabehnuté, no namiesto pár kilometrov svietilo na tachometri vyše 800. Dúfame, že bude jeho budúci majiteľ s našim zábehom spokojný a že mu nebude „žrať" priveľa oleja (čo býva, bohužiaľ, u preplňovaných motorov bežné).

Autor: Daniel Krnáč

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Autoporadňa