ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

ČO ROBIŤ KEĎ: Zabiehame nový motor?

23.1.2017 | Autoporadňa

Moderné motory sú špičkové stroje, ktoré majú za sebou viac ako storočie vývoja. Ako ale po kúpe nového auta nezničiť strojovňu pod kapotou a pripraviť ju čo najlepšie na stovky tisíc kilometrov? Čo robiť, keď zabiehame nový motor?

Je tu pár pravidiel a taktiež neprávd, na ktoré by ste mali pri zabiehaní motora brať v úvahu:

- Motor nie je zabehnutý z výroby

- Počúvate čoraz častejšie, že nové motory môžete zaťažovať už od prvých kilometrov. Nie je tomu tak. Auto ktoré absolvovalo testovací okruh v továrni, rozhodne nie je zabehnuté.

- Pokiaľ zaťažíte motor hneď od prvých kilometrov, dokážete sa dostať do celého mora problémov

- Extrémnou záťažou od prvých kilometrov si dokážete zapiecť piestne krúžky. To sa postupne odzrkadlí vo vyššej spotrebe motorového oleja. Samozrejme, nejde o jediný problém, ktorý sprevádza necitlivé zachádzanie s novým motorom. Taktiež sa môžete pripraviť na klepanie ložísk kľukového hriadeľa.

- Zábeh si vyžadujú aj ostatné komponenty

- Motor nie je jedinou pohyblivou súčiastkou v aute. Pri zábehu je nutné myslieť na brzdy, diferenciály a taktiež prevodovku. Pokiaľ by ste teda absolvovali prvé tisícky kilometrov v bláznivom tempe, problémy sa nemusia dostaviť okamžite. V krátkej dobe sa však môžete pripraviť na komplikácie, ktoré udrú vo veľmi nepríjemne veľkom rozsahu.

Ako zabiehať benzínový motor a naftový motor

Aj palivo a technológia použitá v motore prináša určité rozdiely pri zabiehaní:

- k benzínovým motorom sa správajte „v rukavičkách" počas prvých približne 3000 kilometrov.

- naftové agregáty šetrite prvých približne 5 000 kilometrov.

- Pokiaľ buď s naftovým alebo benzínovým motorom dosiahnete požadované kilometre, navštívte servis a vymeňte olej. Prvá olejová náplň bude po usadení komponentov plná nečistôt a drobných častíc. Po absolvovaní výmeny oleja môžete pokojne jazdiť, keď aj pod plným plynom.

Tak si to zhrňme. Ako teda správne zabehnúť motor?

- Nepodtáčajte motor, no ale ho ani nevytáčajte na viac ako 3/4 jeho otáčok.

- Snažte sa prvé kilometre absolvovať na dlhších trasách bez vypínania motora

- Naftovému motoru doprajte pokojné tempo prvých 5 000 kilometrov, benzínovému približne 3 000

- Kontrolujte hladinu oleja a po ukončení zábehu bežte do servisu na kompletnú výmenu náplne

- Nezohrievajte motor na voľnobežných otáčkach a taktiež ho nevytáčajte za studenaVerím, že sme vám zodpovedali tie najčastejšie otázky ohľadom zabiehania nového motora.

Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme

Ďalšie články zo sekcie Autoporadňa