ATLAS.SK: Piatok, 24.3.2017
meniny má Gabriel

ČO ROBIŤ KEĎ: Sa vám minie nafta?

26.12.2016 | Autoporadňa

Verím, že po tomto videu už nikdy nebudete jazdiť po diaľnici s dojazdom ukazujúcim nulu v naftovom aute. Nafta je okrem paliva aj dôležitým mazacím prvkom komponentov.

Prístup k situácii, kedy sa vám minie nafta, záleží od typu samotného systému. V prípade naftových motorov common-rail, sú hneď dve možnosti:

- Systém s elektrickým čerpadlom v nádrži spoznáte podľa gumovej „guličky", v blízkosti vysokotlakého čerpadla. V prípade dotankovania paliva do vyprázdnenej nádrže, nasávate naftu do podávacej pumpy, ktorú postupne zalejete palivom, stláčaním gumovej „loptičky". Tak ako v prípade benzínového motora, nesnažte sa naštartovať, kým nie je pumpa zaliata palivom. Môžete ju poškodiť.

- K systému obsahujúcemu elektrickú pumpu, môžete v podstate pristupovať ako v prípade benzínového motora. Pokiaľ sa ale pokúsite naštartovať motor hneď po dotankovaní paliva, hrozí zavzdušnenie systému a poriadne problémy.



Čiže, tak ako v prípade benzínových motorov, po dotankovaní niekoľko krát spustite zapaľovanie do druhej polohy. Týmto postupne zaplavíte vysokotlaké čerpadlo. Úkon opakujte aspoň 3x a potom môžete motor naštartovať. (sedím v aute a spúšťam zapaľovanie...rozprávam do kamery)

Ideálny postup je ale veľmi náročný na prácu, keď stojíte na kraji cesty, či na parkovisku:

- nalejte do nádrže minimálne 10 litrov nafty a následne zaplavte „domček" s palivovým čističom. Tu to ale prestáva byť jednoduché.

- od „domčeku" s palivovým čerpadlom, musíte odpojiť príslušnú hadicu a lievikom do neho postupne doliať naftu. K tomuto je však potrebná spolupráca druhej osoby.

...následne na to môžete začať štartovať motor, až kým sa nerozbehne. V tomto prípade je nutné mať buď nový, alebo poriadne nabitý akumulátor. Preventívne so sebou noste štartovacie káble.

Ak ste majiteľom staršieho naftového auta ešte spred čias systému common-rail, čaká vás odvzdušňovanie palivového systému. V prípade, ak nie ste typ človeka čo nosí hromadu náradia v kufri, či sa nevŕtate v motore od rána do večera, rovno si zavolajte odťahovú službu. V servise vám už s vaším problémom pomôžu.

Dúfam, že sme vám zasadili červíka do hlavy. S naftovým motorom a svietiacou kontrolkou rezervy skutočne nie sú žarty.

Autor: Viktor Baláž

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme

Ďalšie články zo sekcie Autoporadňa