ATLAS.SK: Sobota, 25.3.2017
meniny má Marián

Diaľnica z Bratislavy do Košíc v roku 2020? Zabudnite!

11.8.2016 | Autoporadňa

Sľub vlády dokončiť diaľnicu z Bratislavy do Košíc v rámci tohto volebného obdobia je nereálny a množstvo zmien i posúvanie jednotlivých termínov z tejto stavby robia Odyseu, za ktorú sa môžeme hanbiť pred celým svetom.

 
Zdroj: AP/TASR
 Stavba diaľnic na Slovensku je neuveriteľne pomalá!
Severná trasa je omyl

Na druhej strane ju treba dokončiť. Hneď na úvod treba pripomenúť, že najväčšou prekážkou výstavby diaľnice je voľba takzvanej severnej trasy, ktorá je nielenže dlhšia, ale zo stavebného hľadiska aj oveľa komplikovanejšia. Hornatý a kopcovitý terén si vyžaduje množstvo terénnych úprav a napredovanie stavieb je tak nesmierne pomalé, zbytočne, alebo úmyselne predražené. Najmä spojenie Žiliny s Martinom sa javí ako mimoriadne komplikované a posledná zmena úseku Turany-Hubová, ktorý bude z väčšej časti tvoriť tunel nedáva žiadnu šancu na dokončenie tohto úseku do roku 2020.

Takzvaná južná trasa ponúkala oveľa lacnejšie riešenie aj vzhľadom na fakt, že je to skôr rovinatá oblasť, ktorá znamená nielen lacnejšiu stavbu, ale aj rýchlejšie napredovanie stavby, ktorá by už mohla byť v týchto rokoch dokončená.

Tunel Branisko-nekonečný príbeh

O plnohodnotnom spojení Košíc s Bratislavou môžeme hovoriť až vtedy, ak bude mať tunel Branisko pre oba smery vlastnú rúru. Momentálne je totiž obojsmerný. Aj napriek tomu, že pôvodný návrh rátal s oddelenými tunelmi pre každý smer, dnes sa vláda odvoláva na nariadenie vlády o minimálnych bezpečnostných požiadavkách pre tunely v cestnej sieti. A toto nariadenie hovorí o tom, že "ak počas projektovania prognóza na 15 rokov ukazuje, že intenzita premávky v tuneli s jednou rúrou bude presahovať 10-tisíc vozidiel v jednom jazdnom pruhu za deň, v čase prekročenia tejto hodnoty musí byť k dispozícii dvojrúrový tunel s jednosmernou premávkou". Podľa nárastu dopravy za minulé roky Národná diaľničná spoločnosť prognózuje, že v roku 2022 intenzita dopravy v jednom pruhu tunela Branisko pri jednorúrovom variante presiahne denný limit 10-tisíc vozidiel. A prekročenie tohto limitu sa očakáva až v roku 2022, kedy by malo byť toto riešenie spustené. Národná diaľničná spoločnosť opäť predpokladá začiatok stavby najneskôr na rok 2019, ako pre agentúru SITA uviedol generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. Opäť je to dôkaz nejednoznačných sľubov a termínov, ktoré sú stanovené na „najneskorší" začiatok. Cena za tento projekt 350 miliónov eur znamená, že za meter tunela zaplatíme 70 965 eur.

Politické rozhodnutia

Posledným dôvodom prečo sa dokončenie diaľničného prepojenia z Bratislavy do Košíc toľko mešká sú samotní politici a ich osobná ješitnosť. Po každej výmene vlády nasledovali nové prehodnotenia projektov, zastavenie prác a zvyčajne aj zmena dodávateľa. Ani jeden z týchto krokov však neviedol ani ku zlacneniu, alebo zreálneniu nákladov, ani k rýchlejšej výstavbe jednotlivých úsekov. Skôr naopak, výsledkom boli obštrukcie, súdne spory a spomalenie výstavby a v mnohých prípadoch aj predraženie stavieb.Prirátajme aj pôvod premiéra a ministra dopravy a bude ihneď jasné, že trasa sa menila podľa toho, kde mal ten, ktorý politik skúpené pozemky cez nastrčené osoby. Samozrejme na predaji pozemkov štátu sa dalo náramne zarobiť. Práve preto sa stavajú niektoré úseky, ktoré sú z hľadiska urýchlenia dopravy v podstate bezvýznamné. Ako príklad môžeme uviesť rýchlostnú cestu R4 na východe Slovenska, z ktorej dokončili minulý rok zhruba dvadsaťkilometrovú úsek, no jej využitie motoristami je minimálne, takže dostavba tohto úseku sa míňa účinku. Výsledkom toho je tempo výstavby je mimoriadne pomalé a neefektívne. Chýba koncepcia navrhnutá odborníkmi, ktorú by politici nemali šancu ovplyvniť.

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Ďalšie články zo sekcie Autoporadňa